BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 21, 2009

haha cup cake pertamaku!



hehe (20hb/12/09) puteri telah berjaya buat cup cake coklat! sedaappp sangat rasa dia..hehe ikut resepi dr internet.. hiasan pulak wat ikut suka..sebenarnya wat utk surprisekan baby..hehe ..happy sangat dia dah balik dr bangkok..:) happynya bila dia kata sedap.

Tuesday, December 15, 2009

5 hari yang sangat sunyi dan sepi huhu

huhu hari ni baby pegi chiang mai..20hb nnti baru pulang..rindunya..setengah jam tak sms pun dah kalut merindu,inikan pula 5 hari..adoyaiii meroyan gue huhu..hurmm tak taulah kat sana nnti dpt kontek dia atau tak..harap2 b selamat sampai ke sana..syg doakan keselamatan b ..rindunya huwaaaaa..mcm mana nk ku hadapi hari-hari yg berlalu tanpa dirimu menemani hariku..

Sunday, September 27, 2009

ada apa dengan raya...

aku pun tak tau kenapa raya kali ni menimbulkan rasa hiba + sayu yg tak bertepi... entah mengapa dan entah bagaimana kenangan2 lama muncul kembali.. terkenang disaat mengenali apa itu kawan..apa itu teman... raya kali ini aku rasa berbeza... mungkin disebabkan taun ni kitorang beraya di kedah...tempat orang..negeri orang... sebab tu aku tak excited nk tulis pasal raya dlm blog ni...takde yg special..... aku terkenang teman2 dulu... masa aku sekolah rendah..menengah... tp nak wat cmna kan ..terpaksa berpindah randah..kat sini aku takde kawan2...serius aku memang sedih sangat teringat memori semua tu.. :(

Tuesday, September 1, 2009

kuih vs biskut hehehe

biskut idaman ku

siap dibungkus untuk kimie drive thru hehehe

kuih sagu ni,kalau nak bagi semua sagu tu masak,elok dikukus selepas dikacau atas dapur..petua ni tau..nnti takde la sagu tu ade kaler putih (tak masak le tu)

yaaa bersua lagi kita di arena blog ini...lama tak update hihihi..biasa le kadang2 rasa "M" yg mendominasi diri :P okey la kita pun dah selamat berpuasa untuk hari yg ke 11 kan..semalam saye amat rajin. saye telah menyediakan kuih sagu dan biskut tart nanas hahaha...yelah,semalam kan cuti merdeka..jadi boleh la nk masak apa2 yg kita hajatkan..emmm sebenarnya wat kuih sagu ni sebab nak surprisekan kimie ..hehhe...dia kata dia suka makan kuih ni. jadi sebagai seorang gf yg prihatin lg penyayang (puji diri sendiri itu penting wakakaa) maka dengan semangat yg berkobar2 pada hari kemerdekaan,saye telah bertungkus lumus menyediakan kuih ini..alhamdulillah percubaan pertama kali yg membuahkan hasil yg amat membanggakan hehehe :P sedaaapp rugi kowang tak rasa..sedapkan b?ngee...

haaa kisah biskut tart tu pulak. sebenarnya saye tak pernah buat biskut ni,sebab rase mcm susah & tak yakin nak buat je..peberet sangat2 dgn tart gulung ni tau..tapi semalam rasa teruja tu melampau2..lagipun naaakkk sangat2 wat biskut ni utk hari raye nnti..jadi ni sebagai satu eksperimen la kan.kalau menjadi, akan dibuat lagi,kalau tak jadi tu paham2 je la hahaa.. alhamdulillah cari2 resepi ,terjumpa dengan resepi kuih tart yg nmpaknya mcm sedap dan gebu. dengan niat yg suci dan ikhlas,maka tangan ini pun menggaul dan mencampurkan bahan2 yg tertulis dlm resepi tersebut..dan hasilnya..jeng jeng jeng...alhamdulillah..menjadi..sangaat sedaap..dapat la dlm 50 bijik..siap leh bagi kat b lagik..hehee dia pun dh request mengidam nak biskut raye huuhu..demi kasih ku buat jua..

tak sabar nak tunggu hari jumaat..nak try biskut lain pulak..hehee.. :)


Wednesday, August 12, 2009

tahniah sis...i love u :P


dlm dewan konvo tu hanya 2 owang je leh masuk..ibu ngan adik je masuk. ibu suruh adik masuk sebab nak bagi dia semangat utk spm taun ni..biar dia belajar bersungguh2..kami yg lain ditempatkan di dewan lain..dpt tengok kat slaid cmni pun jadi ler..hehe..bangga sangat ngan akak..dia kata pasni nk smbung amik Ph.D..alaaa kawen la dulu akak oi..kami kemaruk nk anak sedara ni wakakaka :P
4 beradik,4 karektor yg berbeza tapi tetap kerjasamaaaaa lalala

snap2 ngan akak

bersama ibu & ayahanda tercinta..muahks


dialog berdasarkan gambar di atas:

saye: ibu,kenapa puteri "rendang" sgt?ibu tak minum susu ke masa mengandungkan puteri? ibu: minum
saye: minum susu ape?

ibu: susu kambing

huhu menyesal tanye wakakaa..yg kiri sekali tu abg saye.status single&available. pakai jubah konvo tu akak,saye,dan last sekali tu adik..tapi tahap ketinggiannya mcm abg kan huhu..(rasa mcm duk alam gergasi lak ai huhu)

pada 12hb ogos yg lalu telah berlangsung satu majlis konvokesyen akak tersayang saye di upsi..beliau telah menerima IJAZAH SARJANA PENDIDIKAN(BAHASA MELAYU)..tahniah kakak,semoga terus sukses dlm hidupmu :) yg paling bermakna masa majlis tu,kami 1 family dapat berkumpul & bergambar..yelahkan masing2 duk berjauhan..abang pulak susah sangat dapat cuti..jadi masa ni kami amik peluang bergambar sakan ehehe..rindu sgt nk berkumpul cmni..raya taun lepas abang tak dapat cuti huhu..harap2 taun ni dia lepas la balik beraya ngan kami.. miss u a lot bro.. saye suka sangat kalau aktiviti yg melibatkan keluarga nie hehe..alah kowang pun kan :) oleh itu hargailah ikatan kekeluargaan..semakin hari semakin sayang :) muahks!

Thursday, August 6, 2009

oh begitu rupanya...

sekadar berkongsi cerita pasal anugerah yg tak ternilai..iaitu '"C.I.N.T.A".

secara jujurnya dulu saye memang tak pernah terfikir yang cinta ni sebenarnya mengajar kita untuk dewasa.serius! yelah kan,dulu umur baru berapa taun.pepatah yang biasa digunakan "hingus pong lum pandai nak lap lagi "wakaka..lum cukup akal lagi..

dulu,kan saye ingatkan cinta ni selalu bahagia, hati kita akan sentiasa dibelai,disayangi, dijaga dengan penuh kasih tanpa dilukai dan disakiti..seingat saye,ketika itu saye berada dibangku sekolah menengah di kota bharu.cinta spesis yg gayut2 tu..tapi bukan gayut telepon hahaha :P orang kata baru nak kenal2 ngan jantina yg berbeza dengan kita..(bagi saye la,owang lain ntah dah berapa kali bertukar boypreng hehehe:P) maklum la saye ni jenis yg pendiam,pemalu skit dulu..sekarang ni dah tau beza dlm situasi mana yg perlu kita jadi pemalu dan sebagainya..)

time tu jadi pemerhati member2 bercinta sakan dgn budak kelas sebelah2..time tu memang rasa pelik sangat tengok gelagat diorg yg mabuk bercinta sakan ni...time tu target saye hanyalah study..kadang2 jadik kaunselor pd member yg frust bercinta hehehe ...ada bakat :P saye sedih tengok member2 yang tak letak cinta pada tempat dan individu yg betul..tapi yelahkan time tu budak2,apalah yg kami tau pasal cinta2 ni. orang berkapel,dia nak berkapel..hehe mcm2 ...penuh dgn memory...

sekarang,ketika usia menginjak kepada angka 24 tahun pada 11 mei yang lalu membuatkan saye berfikir sejenak...cinta yg sedang dialami ini tidak seperti yang saye bayangkan seperti suatu waktu dulu...cinta yg membuat kita berada dikayangan..yang selalu bahagia dan dilayan seperti seorang puteri kayangan... setelah lebih 1 tahun cinta ini bersemi dihati, dia mengajar saye erti dewasa dan matang dalam tindakan..dia mengajar saye bahawa cinta tidak semestinya sentiasa tersenyum dan tertawa.cinta perlu juga menangis supaya kita menghargai cinta yg dimiliki. bercinta bukan bererti kita sentiasa difahami tetapi mengajar kita supaya sentiasa membuka hati untuk saling mengerti..dengannya,saye belajar bahawa cinta itu mengajar kita erti kehidupan yg sebenar,iaitu dimana ketika kita bahagia,kongsikan dengan mereka yg berada disisi.ketika kita berduka,luahkannya supaya kita merasa damai dihati.untuk apa proses ini dilakukan?tidak lain kerana untuk kita saling mengenali dan menyemai rasa percaya dan setia dengan pasangan dan orang disekeliling kita.

cinta mengajar kita untuk bertolak ansur, belajar untuk menjadi seorang yang tabah dan kuat semangat..terutama apabila kita berasa terluka dan berkecil hati..ketika ini dia mengajar saye supaya jangan terlalu ikutkan perasaan dan emo..dia mengajar saya menyelesaikan masalah dengan cara yg lebih dewasa dan berfikir menggunakan akal dan bukan perasaan. cinta mengajar kita kepentingan hubungan kekeluargaan yg harmoni dan bahagia..apabila pasangan kita diterima dan direstui famly,saye percaya hubungan kita pasti akan lebih menyeronokkan dan lebih bermakna..

setiap pasangan pasti telah menempuh berbagai2 masalah dan dugaan sebelum berjaya mencapai hala tuju perhubungan..namun yg membezakan kita adalah kekuatan kasih sayang, keutuhan cinta yg terbina, kepercayaan yg dihimpunkan selama ini..semoga kita berjaya menyentuh dan mempertahankan puncak kasih yg diidamkan selama ini..amin.. terima kasih baby kerana telah membuka mata hati syg kepada cinta yg sebenar..

sebelum saye mengakhiri coretan ni, elok rasanya kita renungkan bait-bait perkataan di bawah ini..sekian..

Allah berfirman: "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."


Adam,
Tidak perlu mencari teman secantik BALQIS, jika diri tak seindah SULAIMAN...kenapa mengharap teman setampan YUSUF jika kasih tak setulus ZULAIKHA...tak perlu menjadi sebahagian IBRAHIM jika diri tak sekuat HAJAR & SARAH...kenapa di damba teman seistimewa KHADIJAH jika diri tak sesempurna Rasulullah s.a.w..


hanya kerana nama...

salam..ermm saje je nak sembang2 pasal nama..teringat pulak lagu ramli sarip..bukan kerna nama...hehe sebenarnya takde kaitan pun citer ni ngan lagu best tu :)

ramai orang tanya pada saye,kenapa panggil "puteri"?sedangkan nama awak siti hamizah. hahaha eh eh ikut suka saye la kan?wakaaka takdelah sebenarnya kalau nk citer pasal nama gelaran yg tak sama langsung ngan nama asal ni memang berjela jugakla..tapi oleh kerana citer panjang2 kang tak lepas nak tayang plak kan hehe.

ok sebagai contoh,kan..lazimnya nama hakeem leh panggil hakimie @ kimie memang tak pelik, nama fatimah panggil ati,kalau zubaidah panggil zu..nama2 sebagai contoh sahaja okeyh..tapi nama saya siti hamizah dipanggil puteri..nama ni hanya ahli keluarga dan rakan terdekat je yang tau..dulu nama panggilan saya adalah mizah..nama puteri ni wujud sejak saya "sakit" masa form 5. hurmm terkenang pula kisah lama..rasanya tak perlu saya ceritakan kat sini apa sakitnya.tapi sejak panggilan tersebut diperkenalkan dan digunakan,alhamdulillah..saya semakin beransur pulih..famly/kenalan yg terdekat/terbaru je yang tau panggilan ni..member2 lama yg dolu2 memang tak tau pasal nama tersebut..jadi sekarang ni sapa2 yg keliru pasal nama saye tu,leh la rujuk kat sini yeap..jgn pening2..kowang leh panggil saya mizah @ puteri.takde masalah..saya gitau ni sebab nanti ada cakap2 belakang,saya guna nama puteri tu,saya ni kerabat2 ker?hahaha...penjelasannya..tidak :) hanya sekadar nama..dan nama puteri itu bukanlah digunakan sebagai urusan rasmi dan bukan kerana saya tergedik2 nak guna nama tersebut..semuanya ada sebab musabab...harap2 kowang paham la yea..maaf sekiranya ada yg terkeliru selama ini..sekian...dah2 masuk tido,esok sekolah wakaka :D

Tuesday, August 4, 2009

sesejuk air dikali...



*entry ni tidak mempunyai apa2 niat spt riak dan sebagainya..hanya berkongsi kenangan..*
dalam banyak2 hadiah/pemberian dari kimie, naskhah AL-QURAN inilah yang paling bermakna dan menyentuh hatiku..AL-QURAN ni dia beri pd aku time dia balik dari menunaikan umrah aritu..trimas baby.. setiap kali aku tengok/pegang/baca AL-QURAN ni mesti aku hiba..tak tau kenapa...hatiku tersentuh sangat..kadang2 nanges gak huhu..tersentuh sangat..jauh disudut hatiku ini,semoga suatu hari nanti aku pun sampai seru ke sana juga..amin.. :)

Sunday, August 2, 2009

nak bela...

AWE...MY HERO
(mcm ni lebih kurang awe tu..tapi awe ensem lagik)


hurmm aku sunyi sangat sebenarnya...kat umah berempat je..adik beradik lain semua duk jauh..aku takde geng..nak main masak ke,main kawen2 ke,main belasah2 ke wakaka :P aktiviti seharian aku ..pagi gi keje,petang balik keje..pastu bila balik umah plak ,duk terperap dalam bilik..nak tengok tv dah boring rasanya..nk kuar jumpa kawan2 pun,aku baru lagi pindah kat sini..mana la nk jumpa kawan..kawasan kejiranan aku ni pun semuanya warga emas huhuhu...boring kan life aku ?haihh..aku ingat nak carik la menatang peliharaan..leh gak wat hibur hatiku yg kekosongan,kesunyian dan kesepian ini :P..hurmm nak bela ape ek? ikutkan nak bela dolfin..dlm 3,4 ekor jadik la wakaka..mengarut tol..impian aku sejak dulu nk bela ayam katik hehehe..tapi susah plak kalau nak tinggal..yelah kalau balik kampung ,sapa nak bg depa santap?jiran?dah nyusahkan owang lak..ibu plak memang tak bagi aku membela menatang2 ni..katanya..balik2 nanti tuan yg beli tak pedulik menatang dia,ibu jugak la yg kene ngasuh depa haaha ..huhuu.. kenapa aku suka ayam katik?sebab haiwan ni manje..kenal nama dia.. hahaha..dulu penah la famly aku bela depa ni..tapi dah kerap kene pindah randah,mcm2 la jadik kat ayam2 tu semua.ade jgk yg mati.itu time duk kat kelantan..masa kat ipoh plak, famly aku tak bela yam dah,tapi bela angsa plak..(angsa ni mengong..sebab apa?sebab..dia tak kejar pong owang yg masuk dlm kawasan umah kitorang,sebaliknya depa kejar tuan umah sendiri..ade ke patut?memang angsa tol la..dah la sakit kalau kene "sudu" depa tu wakaka...tapi akhirnya angsa2 tu telah bertukar tangan..bagi pada owang lain la maksudnya sebab depa ni bising..ang..ang..ang...malam2 pun duk berbunyi lagi..mestila jirang eh ha dah silap eja..duk ang ang dah jadik jirang waakaka..jiran tak suka kan..kita kene jaga sensitiviti kwsan kejiranan kite..tak gitu?gituu..

masa kat ipoh ni,mcm2 kisah tragis berlaku berkenaan haiwan2 yg dibela dan yg volunteer datang ke umah kami haha..yg paling aku takleh lupa, jiran aku ade bela ayam katik jantan..lawa mcm ayam katik la kan :P famly aku ni memang suka bg mkn free kat menatang2..jap kang tabur jagung,tabur nasik la...mana la tak byk menatang mai haha.ok sambung kisah ayam katik td. jadik ayam ni pun sama la mcm yg lain,mkn free..sapa tamau ye tak :P kerap la dia berulang-alik mai umah..lama2 tu jadik jinak ngan kitorg...especially ngan aku ler :P oleh kerana dah jatuh cinta ngan ayam ni,aku siap bagi nama lagi..nak tau apa nama dia? "AWE" hahaha...best per nama tu..kowang nak tau,AWE ni kan,kalau dia ada kat mana2 pun,hatta kat umah tuan dia sekalipun,kalau aku panggil AWEEEEE!!!! kompem berkokok (konon2 menyahut aku panggil la tu)dan memang datang umah aku punyer hahaha..hebat tak cinta kami?wakaka ..aku sayang sangat ngan AWE ni..kalau sehari tak jumpa,tak main2 ngan dia,memang aku tak senang duduk..tapi ntah cmne, satu hari tu dia tak mai umah aku.walau aku panggil ala-ala tarzan dan ala-ala manje sekalipun dia tak mai..aku pun tanya la adik aku (sebab adik aku kenal ngan tuan awe ni)..dia kata nnti dia g skodeng kat umah tuan dia..tapi skodeng2, tak jumpa gak..adik kata maybe tuan dia kurung kot sebab awe tak lekat kat umah..duk mai berdating kat umah aku jer hahaha..alaaa sian kat awe..rindulah kat awe huhuu.. :( nasib baiklah time tu kitorg nk pindah ke umah lain dah...selamat tinggal awe...kau tetap dalam anganku cewahh..(adakah awe juga begitu?wakaka)..

ibuuu...ceq nak bela ayam katikkkkk !!huwaaaa





baju oh baju :P


saje je upload baju ni hehe..ole2 dr kimie masa die g cameron aritu hehe :P lalalalaala
uniform nk tidoq.jarang2 pakai sebab sayang sgt kat baju ni,nanti selalu pakai buruk lak wakakaka :P thanks darling hehe

Saturday, August 1, 2009

tag beg koje

TAG BEG KEJE..
adoyai cik farah rajin tag saye wakakaka..ade keje sekolah lagik..kimie,siapkan la keje sekolah ni,jangan ngelat2 okeyh hahaha

Sila ambil gambar beg yang anda bawa ke keje...

1) beg laptop.. beg gak kan haha(takde menatang ni,leh mati kutu duk klinik sowang2 haha)




2) hand beg maaa..mane leh tinggal..dulu takde la reti sangat nak berhandbeg2 ni tapi sejak dihadiahkan,jadik pandai lak wakaka :P dalam ni ade macam2, ade cream perfume,buku nota,pen,kunci keta,beg duit(kimie bagi),tisu,pastu ade la sket2 brg kecantikan (biasa la pompuan haha)


kemudian,ceritakan sedikit apa yg terkandung dlm beg keja anda itu.
sila sertakan gmbr skali.

jawapan semua ade kat atas tu ha :P



nyatakan sebab-sebab anda suka beg ini..

pertama sekali sebab beg ini adalah pemberian mama kimie hikhik..pastu dalam dia luas leh buh serbaneka barangan,ade 2 bahagian lagik tu.memang berbaloi bawak beg ni.kemana saja ku pergi pasti ku bawa ini beg..beg ini ceq yg punya bukan hangpa punya hahaha (takde kaitan)



dan nyatakan kenangan manis atau apa yg istimewanya beg itu pada anda

istimewa kerana hadiah dari mama kimie :)


yeayyy dah siap..ade lagik tak tag untukku? haha :P


haaa ceq dah siap,jadi ceq nak tag member2 lain lak haha..lalalalala

mas wani
wawa
zirah
kimie
nia zuryna

dekat dihati

tak dinafikan sejak ceq terjun (gedebush) dalam arena blog ni, ceq rasa lebih happy..sebab blog ni kiranya mcm diary la secara tak rasminya kan :) mcm2 leh kita luahkan dalam ni (selagi tak menyalahi undang2 dan agama)..leh kongsi ngan member2. kalau kita baca semula apa yg kita taip dalam blog ni seronok ade,lawak pong ade kan hehe..apa2 yang terjadi dalam hidup kita sehari2 leh kita masukkan dalam blog.peristiwa sedih,gembira,lucu semua ada..antara kebaikan blog ni (bg pendapat ceq la kan) kita leh kenali seseorang tu dgn lebih rapat lagi,yelahkan sebab kita leh baca apa yg berlaku dlm hidup dia, selain tu leh tambah pengalaman. sebab kita leh tambah ilmu melalui pembacaan blog2 member kite. bleh wat panduan..yg baik dijadikan teladan yg sebaliknye lu pikirlah sendiri hehehe :P matangkan fikiran kita..kadang2 kita pikir kita je yg ade masalah yg berat,kite je yg ada masalah,owang lain takde.hurmm lepas kowang baca blog2 member kowang mesti kowang akan terpikir hal ni.rupa2 nya ade lagi insan yg ada masalah yg lebih berat dari apa yg kowang tanggung..secara tak langsung, benda ni akan wat kowang lebih kuat dan tabah

suka dalam duka

Pernah tak kowang merasakan keseorangan dan kesepian..walaupun kowang dikelilingi keluarga,teman2 yang baik,sweet, yang sentiasa ada untuk kowang..ceq sendiri pernah merasakan keadaan seperti ini ..suatu keadaan yang amat memeritkan..menyiksakan jiwa dan amat menderita..keadaan ini mungkin disebabkan ceq ada masalah yang owang lain takkan leh paham kalau ceq cerita benda ni..kadang kala bersindirian seketika baik untuk kita menenangkan diri..memang ceq selalu tersenyum dan tertawa namun sedih dihati hanya DIA yang tahu..kadangkala lebih baik kita pendamkan demi kebahagiaan owang lain,kan..ceq cuba untuk puaskan hati semua owang..ceq sayang semua,ceq tak mau ada yang terluka kerana tindakan ceq.ceq memang suka menangis untuk redakan perasaan.. tapi takleh diamalkan selalu sebab ceq tamau jadi ala-ala kassim selamat versi pompuan…puteri selamat..??owh tidak wakakaka :P ceq suka tenangkan diri dengan drive keta sowang2..round2..kepada yg tensen2 tu jangan amik tindakan bodoh utk redakan stress kowang keyh. Jgn makan pil tidoq,jgn bunuh diri,jgn bwk keta secara rempitan (bwk laju2 la tu). cara yg paling berkesan,mudah dan amat digalakkan utk redakan jiwa yg bergelora dengan amarah,sendu dan hiba tu ialah berwuduk dan baca Al-Quran..try it..jiwa pasti tenang,damai dan harmoni insyaAllah.selamat mencuba.

hari penyayang





31hb julai (semalam) ceq ngan kimie pi karnival Yayasan Penyayang Sultanah Bahiyah yg bertempat di stadium darul aman..acara ni start 10.00 pagi sampai 10.00 mlm (kalau tak silap)..banyak gak booth yg dibuka dan aktiviti yg diadakan pada hari tersebut. ade agensi dadah,persatuan wanita islam kedah, gerai kraftangan,gerai makanan. antara aktiviti yg ada pulak ialah menunggang kuda, baling bola dalam lubang (kalau masuk dpt adiah), golf dan macam2 lagi.kebanyakan aktiviti yg dibuat untuk kanak-kanak. pastu tujuan utama diorg wat karnival ni untuk kutip dana yayasan penyayang. tapi dalam banyak2 gerai pameran dan jualan tu, inilah dia yg paling menarik hati ceq..koleksi kenderaan DYMM Sultan Kedah..fuwahh cantik sangat,antik,anggun,bergaya..ceq memang minat kereta & brg antik ni :) ni la dia antara koleksi kereta DYMM SULTAN KEDAH yg sempat ceq amik gambonye..kalau nak diikutkan banyak lg,tapi ceq amik yg ceq minat je hehe..

lanun?


ngahaha ni la hasilnye time ceq takde keje haha :P


yaaaa cmni la muka ceq versi lelaki ..yeke? hahaha siap berjanggut tu! ensem?haha jgn
terngorat okeyh

Thursday, July 30, 2009

syhh..rahsiaaa...

hurmm...masa tengah bukak2 blog owang tu,owang ni,masuk www. sane,masuk www. sini,terbukak plak www.gua.com.my. terbaca pulak 1 ruangan dlm tu.. interesting,betul jugak la apa yg dinyatakan dalam tu..nak tau apa yg ceq jumpa? ni ha...


13 Rahsia Cinta Lebih Hebat!

Di dalam hubungan percintaan, terdapat beberapa aspek yang perlu diberi penekanan. Namun bagi sesetengah pasangan, mereka selalu mengabaikan aspek ini dengan alasan ia tidak begitu penting.

Namun harus dingatkan, bercinta sebenarnya bukan peluang untuk anda sentiasa difahami, sebaliknya bercinta adalah satu proses untuk anda membentuk persefahaman agar saling memahami di dalam apa jua situasi.

Di alam percintaan, ia secara tidak langsung memerlukan anda berkorban dan bertolak ansur antara satu sama lain. Apa yang penting dan perlu dititikberatkan ialah percintaan yang terjalin mampu memberikan kebahagian kepada anda dan pasangan.

Bagi mengukuhkan lagi perasaan cinta di antara anda, anda perlu memahami satu persatu tentang prinsip serta falsafah cinta. Dengan cara ini pasti ianya dapat membuka mata dan fikiran anda supaya lebih menghargai cinta.

Tidak kira sama ada lelaki atau wanita, anda perlu mengetahui 13 rahsia yang menjadikan cinta anda dan pasangan menjadi lebih lancar dan membahagiakan walaupun kadang kala cinta yang yang terjalin tidak kesampaian.

1. Jika seseorang yang istimewa hadir di dalam hidup anda dan dengan beberapa sebab tertentu dia terpaksa pergi, anda harus merelakannya. Jangan terlalu bersedih dan terimalah hakikat bahawa dia tercipta bukan untukmu. Walaupun tidak dapat bersama untuk selamanya, sekurang-kurangnya dia pernah hadir membahagiakan anda. Sentiasa percaya kepada jodoh kerana jika dia memang ditakdirkan untuk anda, walaupun sejuta halangan yang mendatang, dia pasti akan tetap menjadi milik anda.

2. Jangan cuba melarikan diri daripada cinta apabila cinta sudah berada di hadapan anda. Sentiasa menghargai insan yang menyayangi dan mencintai anda. Bukan mudah untuk mencari cinta kerana cinta selalunya hadir dengan hati yang tulus dan niat yang ikhlas.


3. Sentiasa berani berhadapan dengan risiko. Di alam percintaan semestinya pelbagai halangan akan ditempuhi. Hanya mereka yang benar-benar berani mampu merasai cinta yang sejati. Ingat peluang bukan selalu hadir dan mungkin itulah peluang sekali seumur hidup yang akan kamu temui. Maka apabila bertemu dengan orang yang sesuai, rebut peluang itu dan jangan biarkan dia ternanti-nantikan balasan cinta anda.

4. Belajar menghargai orang lain yang sentiasa setia di saat anda susah ataupun senang. Jangan sampai anda mengalirkan air mata akibat menyesal kerana membiarkan cinta berlalu begitu sahaja. Sudah lumrah manusia yang selalu tidak menghargai seseorang yang menyayangi kita sehinggalah orang tersebut pergi meninggalkan kita. Saat itu pasti tiada sesiapa yang akan menemani anda lagi.

5. Terdapat banyak bintang di langit, tetapi hanya sebutir bintang yang benar-benar menyerlah dan mampu menarik perhatian anda. Tetapi awas, jangan terlalu asyik memandang keindahan kemilau bintang sehingga lupa kepada rumput yang dipijak. Mungkin pasangan anda sekarang bukanlah seorang yang benar-benar sempurna di mata anda, tetapi kebijaksanaannya melayan anda, berjaya menutup kekurangannya.


6. Jangan terlalu memilih. Sentiasa ingat bahawa tiada seorang manusia pun di dunia ini yang sempurna di dalam setiap aspek. Apa yang penting sentiasa berfikiran positif dan memberi peluang kepada insan yang anda sayang buktikan kebolehannya. Anda juga harus ingat, kesempurnaan dalam cinta tidak akan dapat dicapai sekiranya anda tidak berusaha bersama.

7. Cinta itu selalu membuatkan anda gembira walaupun ia kadang kala melukakan. Oleh sebab itu berikanlah cinta sejati kepada mereka yang benar-benar layak. Ini kerana bukan semua orang boleh bertahan apabila mengalami kelukaan yang diakibatkan oleh cinta.

8. Kepercayaan kepada pasangan adalah amat penting. Tanpa sikap saling mempercayai antara satu sama lain, hubungan yang terbina sudah pasti tidak akan mampu untuk bertahan lama. Jadi untuk mempercayai seseorang yang anda cintai, anda mesti membuatkan dia sentiasa mempercayai anda terlebih dahulu. Apa yang penting, sentiasa yakin dan jangan sesekali selitkan perasaan ragu-ragu terhadap pasangan apabila perasaan percaya itu telah mula wujud di dalam jiwa anda berdua.

9. Cinta memerlukan masa untuk anda menyedarinya. Walaupun ada yang percaya kepada cinta pandang pertama, tetapi ia masih memerlukan masa untuk insan yang seorang lagi merasai kehadiran cinta anda. Perasaan sayang dan kasih juga perlu dipupuk dan itu semua memerlukan masa supaya cinta yang terbina menjadi utuh buat selamanya.

10. Jangan sesekali berputus asa apabila wujudnya persaingan untuk merebut cinta. Anda perlu yakin dengan kehebatan dan keistimewaan anda. Namun jika anda gagal setelah berjuang, itu membuktikan anda seorang yang matang dan sentiasa positif apabila berhadapan dengan kegagalan. Tetapi sekiranya anda berjaya merebut cintanya, itu pastinya menjadi kenangan paling manis untuk anda kenang di sepanjang hidup anda.


11. Jangan bertangguh atau takut untuk meluahkan rasa hati. Biarkan dia tahu rahsia hati anda dan berikan dia sedikit masa untuk memikirkannya. Salah satu perkara yang paling indah dalam hidup ialah apabila anda memberitahu insan yang anda sayang betapa penting dan istimewanya mereka di dalam hidup anda. Dengan itu anda pasti akan berasa puas dan lebih yakin untuk meneruskan kehidupan.

12. Cinta itu berasaskan pengorbanan dan tolak ansur. Salah satu cabaran paling sukar dalam hidup ialah mencari orang yang tahu kelemahan dan kekurangan diri anda tetapi dalam masa yang sama masih boleh menerima serta mencintai diri anda seadanya. Jika kamu menemui insan sebegini, jangan sekali-kali melepaskannya kerana dia sudah pasti jodoh terbaik buat anda.

13. Sentiasa bukakan hati anda kepada insan yang anda sayangi. Jangan sekali-kali meraguinya kerana keikhlasan yang dipamerkan sudah pasti akan dapat dirasai oleh hati yang sentiasa dipenuhi oleh cinta suci.

Wednesday, July 29, 2009

test test

yang atas ni gambar sesudah retouch menggunakan picasa hehe..

yang ini sebelum dilakukan apa2 perubahan


boring2 dah takde keje,saje je godeh2 gambar :P tak sangka jadik lawa lak gambo ni haha :P gambo je la, tuan gambo lawa tiada manis adaaa lalalala (mcm citer p ramlee lak ai :P)

Monday, July 27, 2009

FADHILAT BULAN SYAABAN ..

FADHILAT BULAN SYAABAN
Muqaddimah
Bersempenakan syaaban yang mulia ini....
sama-samalah kita mengutip mutiara,ilmu dan pahala-pahala yang memberi kita manfaat di
akhirat kelak....
InsyaAllah.

Bulan Syaaban merupakan bulan kedua selepas Rejab yang penuh dengan keberkatan. Sebahagian ahli hikmah menyatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, pada bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa.

Erti "Syaaban" ialah berpecah atau bercerai-berai. Ia dinamakan demikian kerana orang-orang Arab pada bulan tersebut bertempiaran ke mana-mana tempat untuk mencari air, setengahnya mengatakan bahawa mereka mencari air itu di gua-gua. Ada pendapat pula mengatakan Syaaban bermaksud pemisah iaitu pemisahan di antara bulan Rejab dan Ramadhan.

Menurut Yahya bin Mu'adz pula: Sesungguhnya perkataan Syaaban itu terbentuk dari lima huruf, yang mana setiap huruf merupakan singkatan kurnia kepada orang-orang yang beriman. adalah singkatan yang bererti kemuliaan dan pertolongan, singkatan kepada yang bererti keperkasaan dan keutamaan, singkatan kepada ertinya kebaikan, singkatan bagi ertinya rasa kasih sayang dan singkatan bagi yang bererti cahaya.

Dari berbagai keterangan mengenai pengertian bulan Syaaban itu tadi dapatlah disimpulkan bahawa pada bulan ini adalah masa untuk manusia berebut-rebut mengejar kebajikan sebanyak mungkin sebagai latihan dan persediaan untuk memasuki bulan Ramadhan.

Rasulullah S.A.W.. telah bersabda yang maksudnya:
"Tahukah kamu sekalian, mengapa dinamakan bulan Syaaban?" Maka umatnya menjawab: "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui".
Baginda bersabda:
"Kerana di dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali." (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).
Allah S.W.T mengangkat darjat orang yang menghidupkan bulan ini dengan amalan ibadat. Dalam bulan ini, Allah S.W.T banyak memberi rahmat dan kurnia kepada hamba-Nya. Mengenai rahmat Allah itu Rasulullah S.A.W. ada bersabda yang bermaksud, "Allah mengangkat amalan-amalan semua hamba-nya pada bulan ini."
Orang yang membesarkan bulan ini dengan beribadat, akan terpelihara daripada maksiat, taubatnya diterima juga terselamat daripada bencana pada tahun berkenaan. Sabda Rasulullah S.A.W., "Barang siapa membesarkan Syaaban dan bertaqwa kepada Allah S.W.T serta taat dan juga menahan diri daripada maksiat, Allah akan mengampuni dosa-dosanya dan menyelamatkan dia daripada segala bencana yang berlaku pada tahun itu, juga daripada sakit-sakit."

Kasih dan ketaatan orang yang beribadat pada tahun itu terhadap Allah akan kekal. Sabda Rasulullah S.A.W., "Barangsiapa menghidupkan malam dua hari raya dan malam pertengahan bulan Syaaban. Maka hatinya tidak mati biarpun semua hati mati ketika itu."

Dalam pada itu bagi mendapat keberkatan Syaaban, adalah dituntut menunaikan sembahyang sunat dua rakaat pada malam Nisfu Syaaban iaitu malam yang ke-15 pada bulan Syaaban. Sembahyang sunat ini dilakukan selepas menunaikan solat fardhu Maghrib dan selepas sembahyang sunat Ba'diyah dengan membaca surah "Qul yayyuhal Kafirun.." pada rakaat pertama dan surah "Qul huwallahu ahad.." pada rakaat terakhir. Selepas selesai sembahyang sunat Nisfu Syaaban disunatkan juga membaca surah Yaasin dan memohon doa dilanjutkan usia, kekuatan untuk beribadat serta memohon ketetapan iman.

Keutamaan Bulan Syaaban
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim daripada Sayidatina Aisyah R.A., beliau telah berkata yang maksudnya:
"Adalah Rasulullah S.A.W.. sering berpuasa hingga kami menyangka bahawa Baginda berpuasa berterusan dan Baginda sering berbuka sehingga kami menyangka bahawa Rasulullah akan berbuka seterusnya. saya tidak pernah melihat Baginda berpuasa sebulan penuh kecuali pada bulan Ramadhan dan saya tidak pernah melihat Baginda berpuasa sunat dalam sebulan yang lebih banyak dari puasanya di bulan Syaaban." (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Dari hadis di atas dapatlah difahami bahawa ini menunjukkan kelebihan bulan Syaaban dari bulan-bulan yang lain dari segi pemilihan bulan untuk beramal ibadat selain dari bulan Ramadhan.
Selain dari itu, Rasulullah S.A.W. pernah mengumpamakan keutamaan bulan ini dengan keutamaan diri Baginda sendiri ke atas nabi-nabi yang lain. Sabda Baginda yang maksudnya:
"Keutamaan bulan Syaaban ke atas bulan-bulan yang lain adalah seperti keutamaan saya di atas semua nabi-nabi yang lain, sedangkan keutamaan bulan Ramadhan ke atas semua bulan yang lain adalah seperti keutamaan Allah Taala ke atas makhluk-Nya."

sedikit emo..

errmm catatan yg akan dicatit disini mengandungi kata2 emo wakaka...luahan perasan gue huhu...
harap2 pasni takde la yg gatai tanya soalan itu...

apakah soalan tersebut?ni ha.. BILA NAK KAWEN? dah boring la baca,dengar dan jawab soalan ni..memang la tak salah tapi apabila selalu ditanya dan diasak dengan soalan sebegini menyebabkan ketensenan emosi tau tak?adoyaiiii..sampai masa nanti kawen la...memang la dah ada pilihan hati ,tp sabar la ..ingat kawen guna duit monopoli?mcm2 benda nak kene pikir sblum kawen..hurmm...buat member2 yg selalu tanya tu,ceq mintak dah2 la ek ajukan soalan tersebut..sampai masa,sampai seru nanti gue gitau deh huhu

nur kasih...




kalau nak diikutkan ceq memang tak minat sgt dah ngan drama melayu..bukan apa,jln citer ntah ape2..yg banyak citer pasal owang kaye,mekap mcm opera cina...sehinggalah ceq tengok drama ni..nur kasih tajuk dia..jadi minat plak..sebab citer dia sarat dengan nilai keagamaan dan moral..byk teladan yg boleh kita contohi.. :)

Sunday, July 26, 2009

menan..


hahaha kene wat keje sekolah ar..cik farah ngan tuan kimie la suwuh siapkan menan ni wakaka :p


1. berapakah umur anda?

24 taun lah

2. anda berasal?
pekan,pahang darul makmur

3. berapa adik- beradik anda? anak yang ke? nyatakan berapa
orang lelaki dan berapa orang perempuan?
ade 4 owang..2 hero 2 heroin..ceq anak ke 3

4. sekolah terakhir anda di?
sek keb jelapang jaya,ipoh,perak (kenangan yg menyentuh perasaan...sedih :(

5. bila kali terakhir anda memotong rambut?
2 taun lepas...pastu tuan kimie tak bagi gunting dah huhuhu

6. shampoo apa yang anda gunakan sekarang?
shampoo keta wakaka ..takdelah.. ceq guna shampoo PREFERS..(rose milk)

7. anda gemar menjahit? kalau tidak, nyatakan sebab?
tak suka langsung wakakaa..sebab?aa..a...sebab byk lagi benda lain leh wat hahaha :p

8. bila berada dirumah, adakah anda suka menghias diri?
menghias diri?itu mesti kalau tak laki larik nnti wakaka :P alaa berhias seadanya la kan,apa yg penting bersih dan wangi haha

9. apakah kerja rumah yang anda paling malas nak buat?

mengemas umah..tp kena wat la jugak kan,kalau tak nanti tertukar lak umah klewon ke umah owang haha :P


10. soalan yang terakhir, bagi 5 kenangan manis yang tak
dapat dilupakan sampai bila- bila?
1) jatuh cinta dgn hakimienoda..owh ku tergoda wakaka
2) kenangan pi jitra ngan kimie (drama sebabak...huhu)
3) dapat adiah dr mama kimie..gelang,beg tangan,sejadah...
4) pertama kali berkenalan dengan family kimie..sweet :)
5) dapat bukak klinik homeopathy sendiri..alhamdulillah..

11. siapakah yang anda nak tag?
kimie
mas_wani
zareena
atie
sideburn


yeayyy dah siap keje sekolah..jom kite mainnnn..hooreyy